KARTELAFSPRAKEN

MKB-Claim, TLN, TVM en diverse juridische bedrijven proberen voor individuele bedrijven een gezamenlijke mega claim neer te leggen bij de 7 grootste truckfabrikanten. Deze truckfabrikanten hebben in de periode van 1997 tot en met 2011 kartelafspraken gemaakt om de verkoopprijs op te voeren. Hierdoor betaalden bedrijven duizenden euro’s te veel voor de aanschaf van de nieuwe vrachtwagens.

MKB-Claim is de eerste partij die een procedure is gestart tegen de fabrikanten die deelnamen aan deze kartelafspraken. De betrokken truckfabrikanten DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco/Renault en Daimler (Mercedes-Benz) maakten 14 jaar lang verboden prijsafspraken, waardoor vooral transportbedrijven duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. Het doel van deze procedure is het treffen van een compensatieregeling voor de bedrijven die in die tijd een vrachtwagen te duur aangeschaft hebben. Door deze prijsafspraken betaalde transportbedrijven gemiddeld tussen de € 10.000 en € 16.000 teveel voor een vrachtwagen.

In 2016 heeft de Europese Commissie het kartel truckfabrikanten een recordboete opgelegd van maar liefst € 2,93 miljard. Door deze boete staat de aansprakelijkheid van de fabrikanten vast.

Ook KSV heeft in deze periode nieuw materiaal aangeschaft, dus ook KSV is gedupeerd. We proberen nu via MKB-Claim dit geld terug te ontvangen, echter zal deze procedure nog wel een aantal jaren duren.

Ook KSV heeft moeilijke jaren gehad door de crisis. Was deze kartelvorming er niet geweest dan had KSV de crisis makkelijker doorstaan dan dat nu gebeurd is. Triest dat dit allemaal mogelijk is. Voor vele bedrijven zal deze claim, zelfs als deze uitgekeerd wordt, te laat komen. Voor KSV zou deze claim een welkome bijdrage zijn, waardoor verdere investeringen in bijvoorbeeld personeel en automatisering mogelijk worden.

Uiteraard volgt KSV de (rechts) gang van zaken en hoopt dat dit uiteindelijk leidt tot uitkeringen.

 

Persbericht MKB-Claim:

Truckfabrikanten voor de rechter

Amsterdam, 13 juli 2017 – MKB-Claim heeft DAF en zes andere truckfabrikanten voor de rechter gedaagd. MKB-Claim, dat 3000 bedrijven vertegenwoordigt, is hiermee de eerste partij die een procedure start tegen de karteldeelnemers. De betrokken truckfabrikanten maakten 14 jaar lang verboden prijsafspraken waardoor afnemers, met name transportbedrijven, vele duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. De inzet van de procedure is het treffen van een compensatieregeling voor de getroffen bedrijven.

De truckfabrikanten hebben zich, met uitzondering van Scania, neergelegd bij de boete van de Europese Commissie. De aansprakelijkheid van de fabrikanten staat daarmee vast. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Ons streven is om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.” Alle deelnemers aan het kartel zijn hoofdelijk aansprakelijk. DAF kan daarmee voor de totale schade van het kartel worden aangesproken en dus ook voor de schade van bedrijven die trucks van andere merken hebben gekocht. De zaak kan daarmee volledig in Nederland worden uitgeprocedeerd. Zuurbier: ”We hopen uiteraard dat het niet zover hoeft te komen en dat er met alle fabrikanten een regeling kan worden getroffen.” MKB-Claim voert de procedure in opdracht van Stichting Aequitas Belangenbehartiging, die zich inzet voor de gedupeerde bedrijven. Aanmelden voor de truckkartelclaim is nog steeds mogelijk. Ook buitenlandse bedrijven kunnen meedoen en profiteren van de procedure in Nederland.